روند توسعه و احیای ظرفیتهای استانهای کشور/ کرج بیستودومین کلانشهر خاورمیانه
استان البرز که قبلا جزو مناطق حاشیهنشین تهران محسوب میشد، طی ۱۳ سال پس از استان شدن با توسعه زیرساختهای شهری خود، دارای ظرفیتهای سرمایهگذاری فراوانی در حوزه کشاورزی، علمی و گردشگری است و با ایجاد خدمات رفاهی به جایگاه مطلوبی در حوزه امکانات شهری رسیده است که نقطهی عطف آن به اقدامات دولت شهید رئیسی و تلاش مردم شریف این استان برمیگردد.
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، استان البرز در اقتصاد ایران به عنوان یک استان استراتژیک شناخته میشود؛ قرار گرفتن در مسیر ۱۴ استان کشور، همجواری با پایتخت، تراکم جمعیتی بالا و ارتباط نزدیک با یک بازار حدوداً ۲۰ میلیون نفری و استقرار بخش زیادی از صنایع مهم و برندهای ملی در این استان، از جمله شاخصهایی است که گویای این وضعیت استراتژیک است.
مزیتهای سرمایهگذاری در استان البرز
با بررسی دقیق وضعیت استان البرز و طبق برآوردهای صورتگرفته، میتوان به ۱۶ مزیت سرمایهگذاری در این استان رسید که شامل:
۱- نزدیکی به جمعیت و دسترسی آسان به امکانات آموزشی، بهداشتی، درمانی و نیروی انسانی متخصص
۲- قابلیتهای آب و خاک
۳- استقرار صنایع استراتژیک و بزرگ
۴- وجود جاذبههای گردشگری طبیعی و منحصر بهفرد
۵- وجود مشاورین قوی و مطمئن برای شرکتهای خارجی و بینالمللی
۶- واقعشدن در شاهراههای ارتباطی کشور
۷- سهلالوصول بودن دسترسی به فرودگاههای داخلی و بینالمللی: امام خمینی، مهرآباد، پیام، فرودگاه خصوصی آزادی
۸- وجود ۹ شهرک صنعتی و ۳۵۰۰ واحد صنعتی در استان البرز
۹- دسترسی به جمعیت ساکن در تهران و تامین امنیت سرمایهگذاری از نظر جمعیت مصرفکننده
۱۰- وجود بستر مناسب جهت ایجاد قطب سوم خودروسازی کشور در شهرهای نظرآباد و اشتهارد
۱۱- تشکیل دانشگاههای: جامع البرز، دانشگاه علومپزشکی و دانشگاه محیط زیست در آینده نزدیک
۱۲- وجود پارک فناوری در استان البرز
۱۳- وجود منطقه ویژه اقتصادی پیام و فرودگاه بینالمللی پیام در این استان و نقش آن در صادرات محصولات تولیدی به سایر کشورها
۱۴- وجود مراکز تحقیقاتی پزشکی هستهای در کرج و فعالیت آن در زمینه پزشکی و کشاورزی هستهای
۱۵- وجود مراکز تحقیقاتی و پژوهشی فراوان در استان البرز در زمینه بایوتکنولوژی و نانو
۱۶- قابلیت قطب علمی شدن استان البرز در زمینه بایوتکنولوژی و نانو.
دستاوردهای سفرهای شهید رئیسی به استان البرز
مطالبهی نگاه ویژه و ملی به استان البرز اگرچه در طول سالهای گذشته تا حدودی مورد توجه دولتهای قبلی بوده است، اما این نگاه از دولت سیزدهم تا حدودی ملموستر شد که آن را از دریچه دو سفر استانی رئیسجمهور بهخصوص سفر دوم و آمار و ارقام ثبتشده در این سفرها به خوبی میتوان دید.
در همین راستا، سفر ۱۷ آذر ۱۴۰۲ رئیسجمهور به البرز ۱۳۱ مصوبه به منظور جذب ۷۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای اجرای طرحهای عمرانی و تکمیل طرحهای نیمهتمام به دنبال داشت و چهار تفاهمنامه به ارزش ۸۰ هزار میلیارد تومان هم بین استانداری البرز و بخش خصوصی امضا شد. همچنین در حد فاصل سفر سال گذشته و امسال رئیسی به استان البرز، در مجموع ۲۱ هزار میلیارد تومان منابع اعتباری وارد استان البرز شده است که از مجموع این میزان، چهار هزار میلیارد تومان در حوزه عمرانی و ۱۹ هزار میلیارد تومان در حوزه اقتصادی است، بهنحوی که در حوزه اقتصادی بیشترین رقم در سطح کشور به استان البرز اختصاص دارد.
با این اعتبارات پیشرفت پروژه قطار شهری، تکمیل بیمارستان شهید سلیمانی، ساختمان شتابدهی شهید سلیمانی، پروژه انتقال آب طالقان و تکمیل مدول تصفیهخانه کرج اجرایی شد. در سفر دوم ۱۳۱ مصوبه با اعتبار هفتهزار و ۳۰۰ میلیارد تومان تصویب شد که این مصوبات شامل تکمیل کنارگذر شمالی، تونل طالقان، راهها و بیمارستانها مدنظر قرار میگیرد، علاوهبر آن ساخت ۱۰۰ مدرسه دیگر به عنوان مصوبه سفر مدنظر قرار میگیرد.
از دیگر دستاوردهای سفر رئیسجمهور به البرز، سرمایهگذاری در ۳۵ طرح به ارزش ۳۰۹ هزار میلیارد تومان اعلام شد که ۲۰۰ هزار میلیارد تومان آن در مرحله امضای تفاهمنامه است، گرهگشایی در قواعد حوزه صنعت، مجوز تامین اراضی، مجوز صدور گمرک ایجاد خوشههای جدید، استقرار صنایع تا رده سه و چهار، دو شهرک صنعتی در هشتگرد و کرج و تدوین یک بسته برای استفادهی مطلوب از فرودگاه پیام، از دیگر دستاوردهای سفر دوم است، همچنین با اعتبارات نهاد ریاستجمهوری ۱۶۱ زندانی بدهکار مالی در استان البرز آزاد شدند.
۴ تفاهمنامه بزرگ توسعه اقتصادی در استان البرز
۴ تفاهمنامه بزرگ توسعه اقتصادی در استان البرز امضاء شد، طی تفاهمی بین استانداری البرز و بخش خصوصی، چهار تفاهمنامه بزرگ سرمایهگذاری اقتصادی در استان در حضور رئیسجمهور منعقد شد که ارزش آنها به بیشاز ۸۰ هزار میلیارد تومان میرسد.
طی این تفاهمنامهها در بخش کشاورزی گروه صنعتی زر با پروژه ایجاد مگافارم ۳۰ میلیون قطعهای مرغ گوشتی با اعتبار ۵۵ همت، در بخش صنایع دارویی، داروسازی عبیدی با پروژه ایجاد و توسعهی سایت تولید دارو با اعتبار ۷.۵ همت، در بخش صنعتی گروه صنعتی آذینخودرو با پروژه توسعه محصولات حوزه قطعات خودرو با اعتبار هشت همت و در بخش صنعتی و زیرساخت، گروه صنعتی ماموت با پروژه طرح توسعه شرکت صنعتی، تولید خودرو برقی، کامیون، بونگر، قطعات و نیروگاه خورشیدی با اعتبار ۱۱ همت، فعالیت خود را آغاز کردند.
علاوهبر موارد فوق، احمد وحیدی وزیر کشور طی سفر اخیر خود از روستای گردشگری کندر در جاده کرج – چالوس بازدید کرد و در جریان روند پیشرفت پروژه بزرگراه شمالی کرج قرار گرفت و گزارشی شامل هم مشکلات رفاهی روستانشینان و هم معضل ترافیکی شهروندان را، به رئیسجمهوری ارائه کرد. نتیجه ارزیابی این گزارش در بخش روستایی، گازرسانی به ۱۲۰ روستای صعبالعبور استان البرز در یکسال گذشته را به همراه داشت که با تأمین اعتبار یکهزار و ۳۰۰ میلیارد تومانی محقق شد. در جریان انجام این پروژه ساکنان روستاهای شهرستانهای کرج، طالقان، ساوجبلاغ، نظرآباد و چهارباغ که بیشاز ۸ هزار و ۸۰۰ خانوار را دربر میگیرد، از گاز شهری برخوردار شدند.
کرج بیستودومین کلانشهر خاورمیانه
«یحیی رمضانی» فرماندار کرج اخیرا در آیین بهرهبرداری از فاز اول مسیر ویژه اتوبوسهای تندرو، اظهار کرد: «کرج به عنوان چهارمین کلانشهر کشور و بیستودومین کلانشهر خاورمیانه، بایستی مسیر توسعه را زودتر انجام میداد. اما در کشاکش مسائل سیاسی و زیر بیرق پایتخت قرار گرفتن در دورانهای گذشته به بهانه خوابگاه بودن، حق کرجیها ادا نشد، بنابراین باید شهر را در همه ابعاد خدماتی توسعه دهیم، این توسعه باید در سرفصلهای فرهنگی، اجتماعی، زیستمحیطی و عمرانی همزمان صورت بگیرد.»
وی با یادآوری این موضوع که رشد ناخالص جمعیتی استان البرز تقریبا ٢.۴ دهم است که ١.٢ دهم این رشد برمیگردد به مهاجرت؛ گفت: «هر سال تقریبا ١٠ شهر به شهر کرج اضافه میشود. مقایسه تبدیل روستا به شهر تقریبا ٣۵٠٠ نفر است و زیرساختها باید متناسب با جمعیت توسعه یابد، البته خوشبختانه ابرپروژههای مهمی را تا امروز جلو بردیم و نمود آن در فعالیتهای عمرانی در مگاپروژههای مترو و بزرگراه شمالی و همین پروژه اتوبوسهای برقی سریعالسیری که امروز افتتاح خواهد شد، مشهود است.»
فرماندار کرج ضمن بیان اینکه برای تحقق این امر و آیندهپژوهی در طرح تفصیلی شهر باید تمامی این جوانب را در نظر گرفت و با تاکید بر اینکه برنامهریزی شهری در کرج باید عالمانه باشد، افزود: «هر چقدر در کرج فعالیتها و رشدمان هوشمندانهتر باشد، عدالت در شهرهای اقماری رونق پیدا میکند، در همین راستا باید دیپلماسی شهری ما فعال شده و در گوشهگوشه شهر کرج دفاتر شهرهای کشورهای دیگر که خواهرخوانده کرج هستند، راهاندازی شود که تحقق این مهم میتواند زمینه امید و بالندگی را برای شهر فراهم کند.»
طرح تفصیلی کرج اصلاح میشود
«مهرداد کیانی» شهردار کرج با تاکید بر اینکه طرح تفصیلی موجود کرج سال ۸۸ به تصویب رسیده و نیاز به بازنگری داشت، اظهار کرد: «هدف غایی تهیه طرح تفصیلی جدید، عملی کردن اصول و اهداف طرح جامع شهر برای ارتقاء مدیریت شهری در راستای کیفیت محیط، رفع و ساماندهی کمبودها و افزایش توان نظارتی سازوکار شهری و غیره است، که خوشبختانه با تلاش اعضای کارگروه تخصصی بررسی طرح تفصیلی آتی کرج، این طرح به مرحله جمعبندی نهایی رسیده است و بهزودی تعیینتکلیف میشود.»
وی ضمن قدردانی از زحمات همه کسانی که در فرآیند بررسی طرح تفصیلی آتی کرج نقش داشتند، گفت: «این طرح به نوعی سند توسعه شهر محسوب میشود و تصویب و ابلاغ آن نقش اساسی در گشایش گرههای شهر در مباحث مختلف از جمله خدمات شهری، توسعه معابر، توسعه مراکز تجاری، رونق و ساماندهی ساختوسازها و تعادلبخشی بازار مسکن خواهد داشت، بهعبارتی در افق این طرح تلاش شده کلیه شهروندان بهصورت عادلانه از خدمات شهری برخوردار شوند.»
۲۴۵ میلیارد تومان صرف توسعه عمرانی کرج شد
«کاوه حدادپور» فرماندار ویژه سابق کرج، خرداد سال گذشته (۱۴۰۲) در نشست کمیته برنامهریزی شهرستان کرج، اظهار کرد: «سال ۱۴۰۱ بالغ بر ۲۴۵ میلیارد تومان اعتبار عمرانی برای اجرای ۷۱ طرح و ۱۱۵ پروژه بین دستگاههای اجرایی این شهرستان توزیع شد، لازم به ذکر است که روند تخصیص از فصل بودجه استانی ۲۰ درصد و ۸۰ درصد ملی است که انتظار میرود مدیران با تلاش بیشتر بخش عمده اعتبارات را از سرفصل ملی جذب کنند.»
وی در خصوص پروژههای فاقد دهیاری در بخش مرکزی و آسارا نیز، به سیاست تجمیع پروژهها اشاره کرد و گفت: «برای این بخش که دستگاههای نظارتی نیز حساسیت ویژهای بر آن دارند، ۸ سرفصل در نظر گرفته است که با همکاری بنیاد مسکن استان و شهرستان با مشورت بخشداران برای این سرفصلها نیز هزینهکرد تعریف خواهد شد، در همین راستا پیشنهاد میشود که تمرکز بودجه برای توزیع در شهرستانها بهصورت استانی و با همکاری مدیران کل باشد و بین شهرستانها تخصیص و توزیع بودجه صورت بگیرد.»
تکمیل ساختمان جوان شهرستان کرج و خانه مطبوعات، تامین تجهیزات برای استقرار تیم امداد کوهستان در محور کرج – چالوس، تحقق پروژههای شرکت آبفا و تصفیهخانه سیاهجوی و ماهدشت، تخصیص بودجه به پروژههای فاقد دهیاری، افزایش بودجه برای افزایش سرانههای آموزشی شهرستان کرج، اجرای عملیات روکش راههای روستایی از جمله موضوعاتی بود که در جلسه مذکور مطرح و برای تحقق آن راهکارهای لازم ارایه شد.
افزایش سرانه فضای سبز کرج در طرح تفصیلی جدید
«جواد چپردار» رییس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر کرج، اول اردیبهشت سالجاری(۱۴۰۳) درباره افزایش سرانه فضای سبز این شهر، اظهار کرد: «بر اساس مصوبات شورای عالی شهرسازی و معماری، مساحت پارکهای عمومی ملاک عمل جهت تعیین سرانه است، لذا طبق مصوبات شورای عالی و جمعیت ۱/۴۸۰/۰۰۰ نفر در سال ۱۴۰۰ این سرانه معادل سه مترمربع، بر اساس شاخصهای طرح جامع ۵/۶ مترمربع و قانون هوای پاک ۱۳/۲ مترمربع برآورد میشود.»
وی افزود: «معاونت شهرسازی تعهد داده که در فرآیند بررسی، تصویب و اجرای طرح تفصیلی جدید، پنج مترمربع به میزان این سرانهها بیفزاید؛ بر اساس این تعهد سرانه فضای سبز در طرح تفصیلی جدید و برابر قانون هوای پاک از ۱۳/۲ به ۱۸/۲ مترمربع توسعه خواهد یافت، ضمن آنکه مبنای سرانه بر اساس مصوبات شورای عالی شهرسازی و معماری از سه به هشت مترمربع افزایش خواهد یافت.»
به گفته رییس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر کرج، این دوره از شورای اسلامی شهر، نهایت اهتمام و جدیت در حفظ و گسترش فضای سبز را اولویت برنامههای خود داشته است، بهنحوی که الزام در ارائه و شرط تصویب پیوستهای زیستمحیطی قبل از انعقاد هر نوع تغییرات کاربری، لوایح، مناقصات، انعقاد قرارداد پروژههای عمرانی، شهرسازی و صدور آرای کمیسیون ماده ۷ در جهت حفظ و توسعه فضای سبز از اهم این اولویتها به شمار میرود.
برقراری اتوبوسهای تندرو در کرج
فاز نخست سامانهی اتوبوس تندرو دوشنبه ۱۸ تیر ۱۴۰۳ در حالی با حضور علیرضا عباسی نماینده مردم در مجلس، رمضانی فرماندار کرج، سردار هداوند فرماندهی انتظامی استان البرز، رئیس و اعضای شورای شهر کرج، مدیران شهری، اصحاب رسانه و شهروندان به بهرهبرداری رسید که قبلاً تلاش ناموفقی در جهت راهاندازی آن وجود داشته است، اما به گفته مسئولان بهزودی ۴۰ دستگاه اتوبوس برقی در مسیر ۱۵ کیلومتری به مردم خدمترسانی خواهند کرد.
«مهرداد کیانی» شهردار کرج در سخنان خود به سه محور مهم اشاره کرد و گفت: «اگر بخواهیم نامی برای دوره ششم مدیریت شهری کرج برگزینیم، آن، دورهی تکمیل طرحهای نیمهتمام خواهد بود، همچنین میتوان به هزینهکرد صدها میلیارد تومان جهت اجرای طرح جمعآوری آبهای سطحی اشاره کرد که گرچه برای آن افتتاحیهای برگزار نشد اما نقاط مستعد آبگرفتگی را از بیشاز ۵۰ نقطه به کمتر از ۵ مورد کاهش داد. سوم اینکه با شکوفایی حملونقل عمومی در دوره کنونی، نویدِ تنفس مردم در هوای پاکیزه و کاهش معنادار آلودگی هوا برای آینده وجود دارد.
«یحیی رمضانی» فرماندار شهرستان کرج نیز طی سخنانی با بیان اینکه «امروز کرج به بزرگترین شهر فنی و عمرانی و حتی فرهنگی کشور تبدیل شده است.» گفت: «خوشبختانه در سالهای اخیر نگاه توسعهای به کرج یک نگاه هوشمندانه و عالمانه بوده است، فاصلهی عمر ٣ سالهی شهردار فعلی و شورای اسلامی فعلی با دورههای قبل، باید مقایسه شده و تفاوت محسوس آن باید مشاهده شود. باید گفت که کلانشهر کرج در دوره ششم مدیریت شهری بهرهمندی از زیرساختهایی همچون قطار شهری، بزرگراه و کنارگذر، اتوبوسهای برقی، سامانه اتوبوس تندرو، ساخت دهها پارک و فضاهای ورزشی و فرهنگی، توسعه راهها و ساماندهی گسترده معابر و… را تجربه میکند که قبلاً دستیابی به هر یک از آنها مطالبهای دیرین و چه بسا رویایی دور به شمار میرفت.
با توجه به مطالب فوق، کرج و شهرهای اقماری آن با بهرهمندی از ظرفیتهای استانی، از نظر همه ابعاد اقتصادی و اجتماعی توسعه یافته و استان البرز جزو استانهای پیشرو در تکنولوژی و خدمات رفاهی محسوب میشود بهنحوی که، اکنون با گذشت حدود ۱۳ سال از استانی شدن البرز، دیگر شهرهای این استان خوابگاهی برای مهاجران به پایتخت نیست و از حاشیهنشینی فاصله گرفته است، بهگونهای که توسعهی زیرساختهای شهری استان البرز بهویژه در دوره دولت شهید رئیسی موجب ایجاد فرصتهای شغلی فراوانی برای اهالی این استان شده است، البته البرز و مشخصا کرج، برای رسیدن به شهر آرمانی خود، به برنامهریزیها و مدیریتهای دقیقتری نیاز دارد که امید است در دولت چهاردهم محقق شود.
انتهای پیام