سقف برداشت بنزین در ۱۵ جایگاه تهران لغو میشود
با اجرای چند روزه طرح محدودیت کارتهای سوخت و ایجاد صفهای طولانی مقابل جایگاهها، روز گذشته معاون اول رئیس جمهور در جلسهای با حضور وزیر نفت و مدیران شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی دستور لغو این طرح در ۱۵ جایگاه شلوغ تهران را صادر کرد.
یکشنبه ۲۲ مردادماه ۱۴۰۲ اخباری در خصوص سقف برداشت از کارت سوخت منتشر شد. سخنگوی صنف جایگاه داران سوخت اعلام کرد با کارت آزاد جایگاه در سطح کشور با چهار مدل ۱۵ لیتری، ۲۰ لیتری، ۳۰ لیتری و ۴۰ لیتری و با کارت شخصی با سه مدل ۳۰، ۴۰ و ۶۰ لیتری رو به رو هستیم.
پس از اعلام این خبر جایگاههای سوخت در سرتاسر کشور با صفهای طولانی مواجه شدند. به طوری که بعضی از جایگاهها به علت کمبود بنزین تعطیل یا بعضی از نازل ها را قطع کردند. ازدحام در مقابل جایگاهها موجب شد تا مُخبر، معاون اول رئیس جمهور دستور لغو این محدودیتها در ۱۵ جایگاه تهران را صادر کند. در حالی که سایر شهرها همچنان با این موضوع دست و پنجه نرم میکنند.
افزایش قیمت بنزین در سالهای گذشته و اتفاقات پس از آن اهمیت مسئله سوخت را نشان داد. جو روانی ناشی از اخبار گرانی یا محدودیتها به شدت بر جامعه تاثیر گذاشته بطوری که برخی افراد حتی در صورت عدم نیاز ضروری به سوخت به جایگاهها مراجعه و سوختگیری کردند.
با وجود تجربیات گذشته آیا دولت پیشبینی چنین رفتاری از جامعه را نمیکرد که این تصمیم را گرفت؟ اعمال محدودیت بر روی کارت چه میزان بر کاهش مصرف سوخت یا جلوگیری از قاچاق سوخت تاثیر دارد که چنین تصمیمی اتخاذ میشود؟ آیا این تصمیمات مقدمهای بر تصمیمات مهمتر بعدی همچون تغییر در میزان سهمیه یا نرخ سوخت است؟!
شاید به طور دقیق نتوان گفت چه تعداد از افرادی که این روزها در صف بنزین بودند نیاز ضروری به سوخت داشتند یا صرفا به جهت پُر کردن یک باک در صف ایستادهاند، اما با پاسخ به پرسشهای فوق میتوان در تصمیم گیریهای بعدی در خصوص موضوع سوخت جو روانی آن را کنترل کرد.